Dotacje na działalność pozarolniczą dla ubezpieczonych w KRUS
Spis treści
ARMiR dotacje na działalność pozarolniczą 2022
Dotacje na działalność pozarolniczą są interesujące, ponieważ mają formę bezzwrotnej premii (dotacji).
Bezzwrotność premii to jej największy atut, ale trzeba mieć na uwadze fakt, że jej wysokość jest uzależniona od liczby nowo utworzonych miejsc pracy.
Przyjęto następujące progi premii:
- 150 000 zł, jeżeli operacja przewiduje utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy;
- 200 000 zł, jeżeli operacja przewiduje utworzenie co najmniej 2 miejsc pracy;
- 250 000 zł, jeżeli operacja przewiduje utworzenie co najmniej 3 miejsc pracy.
Dotacje na działalność pozarolniczą dla rolników
Przyznanie wsparcia przewidziano dla:
- rolnika małżonkowi rolnika lub domownikowi rolnika, który ma ukończone 18 lat w dniu składnia wniosku o przyznanie pomocy
- rolników którzy co najmniej 2 lata wcześniej zawiesili bądź zakończyli działalność rolniczą, ale chcą ją wznowić.
- osoby, które prowadzą już działalność pozarolniczą i chcą ją rozszerzyć o nowy rodzaj usług
Wyżej wymienione osoby muszą podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników (KRUS) w pełnym zakresie. Wymagany okres ubezpieczenia – nieprzerwanie co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Do ww. okresu 12 miesięcy wlicza się także podleganie ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia działalności rolniczej:
- w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej
- państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Miejsce wykonywania działalności pozarolniczej
wskazane w CEIDG będzie musiało znajdować się w miejscowości należącej do:
- gminy wiejskiej lub
- lokalizacji na terenie gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców, lub
- gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców.
Na co przeznaczyć dotacje na działalność pozarolniczą
Zakres rodzajów działalności jest szeroki:
- prowadzenie sklepu spożywczego,
- sprzedaż produktów nierolniczych,
- naprawa pojazdów samochodowych
- budownictwo,
- fryzjerstwo
- rzemiosło
- rękodzielnictwo
- prowadzenie obiektów noclegowych czy turystycznych
- usługi cateringowe
- opieka nad dziećmi, osobami starszymi i niepełnosprawnymi
- usługi weterynaryjne, informatyczne, architektoniczne, inżynierskie, księgowe
- inne – lista kodów PKD
Kryteria oceny wniosków
O wsparciu zadecydują zebrane, przy ocenie wniosku, punkty.
Punkty odgrywają istotną rolę i one decydują o przyznaniu wsparcia. Premię otrzymamy gdy nasz wniosek uzyska co najmniej 4 punkty.
- wnioskodawca posiada kwalifikacje zawodowe z zakresu podejmowanej działalności pozarolniczej przewidzianej w biznesplanie (3 punkty);
- wnioskodawca, który w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy miał nie więcej niż 40 lat (1 punkt);
- innowacyjność operacji w odniesieniu do gminy, na obszarze której będzie zlokalizowane główne miejsce wykonywania działalności w przypadku operacji niezwiązanych z nieruchomością albo miejsce realizacji operacji w przypadku operacji związanych z nieruchomością (2 punkty);
- operacje realizowane przez beneficjenta albo małżonka beneficjenta poddziałania „Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi” objętego Programem (2 punkty);
- realizacja działania w powiatach o wysokim poziomie bezrobocia w województwie (0-2 punkty);
- operacje, którą podejmuje we własnym imieniu działalność pozarolniczą, utworzenie:
- więcej niż 1 i mniej niż 2 miejsca pracy – przyznaje się 5 punktów,
- co najmniej 2 i mniej niż 3 miejsca pracy – przyznaje się 6 punktów,
- co najmniej 3 miejsca pracy – przyznaje się 7 punktów.
Terminy
- Nabór wniosków kończy się 31 maja 2022r
- Decyzję w sprawie przyznania pomocy wydaje w terminie 180 dni od dnia zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.
- Wypłata środków- premia będzie wypłacana w dwóch ratach:
*I rata – 80% premii – po spełnieniu przez beneficjenta, w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy
*II rata – 20% premii, nie później niż do dnia upływu 2 lat od dnia wypłaty I raty pomocy i nie później niż do 31.08.2025.
- Wypłata I lub II raty premii następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o płatność I/II raty pomocy wraz z dokumentami.
Dotacje na działalność pozarolniczą – warto wiedzieć
- inwestycje w środki trwałe muszą być o szacunkowej wartości równej co najmniej kwocie stanowiącej 70% kwoty pomocy
- zakup wyłącznie nowych maszyn, urządzeń, środków transportu oraz wyposażenia, przy czym planowane wydatki na zakup samochodu osobowego nie mogą stanowić więcej niż 50% kwoty pomocy,
- dochodowość działalności
- wydatki nie mogą być poniesione przed dniem złożenia wniosku oraz nie mogą być finansowane z innych środków publicznych.
- wsparciu podlegają również operacje związane z budową, przebudową, remontem połączonym z modernizacją, wyposażeniem lub zagospodarowaniem nieruchomości. Miejsce nieruchomości znajduje się w miejscowości należącej do gmin: wiejskiej lub miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast powyżej 5000 mieszkańców, lub miejskiej, z wyłączeniem miejscowości powyżej 5000 mieszkańców. Jednak inwestycje możemy zrealizować tylko na gruntach własnych (lub współwłasność), użytkowanych wieczyście lub dzierżawionych.
Wykluczenie z pomocy w ramach działania dotacje na działalność pozarolniczą
Pomocy nie przyznaje się podmiotowi, który uzyskał pomoc finansową w ramach operacji typu:
- „Premie dla młodych rolników” w ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego PROW na lata 2014-2020;
- „Restrukturyzacja małych gospodarstw” w ramach poddziałania „Pomoc na rozpoczęcie działalności gospodarczej” na rzecz rozwoju małych gospodarstw objętego PROW na lata 2014-2020.
Zobowiązania beneficjenta
Decyzję o przyznaniu pomocy wydaje się w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia tej decyzji, następujących warunków:
- rozpoczęcia realizacji biznesplanu;
- podjęcia wykonywania działalności pozarolniczej, zgodnie z danymi wpisanymi do CEIDG. W przypadku, gdy ta działalność nie podlega obowiązkowi zgłoszenia do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych;
- złożenia wniosku o płatność pierwszej raty pomocy
- uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – w przypadku, gdy w związku z realizacją biznesplanu jest wymagane uzyskanie takiej decyzji
Obowiązki wnioskodawcy:
- prowadzić działalność, co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy. Szkoły i placówki oświatowe, co najmniej do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty II raty pomocy
- zrealizować biznesplan w terminie 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, nie później niż do 31 sierpnia 2025 r. Trzeba pamiętać, by w tym terminie utworzyć przewidziane w biznesplanie miejsca pracy. Zatrudnienie powinno nastąpić do dnia złożenia wniosku o wypłatę II raty pomocy. Utrzymanie osiągniętego przyrostu miejsc pracy powinno nastąpić w okresie co najmniej 2 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy,
- spełnić wszystkie obowiązki wynikające z przepisów o zatrudnieniu
- umożliwiać przeprowadzenie przez uprawnione podmioty kontroli na miejscu lub kontroli dokumentów i wszelkich czynności związanych z ewaluacją
- przechowywać dokumenty związane z przyznaną pomocą co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy,
- przekazywać informacje o uzyskanych przychodach za każdy zakończony rok podatkowy, w terminie 30 dni od zakończenia roku podatkowego
ARMiR odpowiada na pytania w sprawie dotacji
Ważna informacja:
1. Czy osoba, która otrzymała decyzję o przyznaniu pomocy może skorzystać z ulgi na start zgodnie z art. 18 ustawy Prawo przedsiębiorców?
Nie ma przeciwwskazań do skorzystania z ulgi na start przez beneficjenta poddziałania 6.2.
2. Czy beneficjent poddziałania 6.2 może opłacać przez pierwsze dwa lata obniżone składki ZUS?
Przepisy dla poddziałania 6.2 PROW 2014-2020 nie regulują kwestii wysokości opłacanych składek na ubezpieczenie społeczne. Zatem zatem beneficjent „Premii na rozpoczęcie działalności pozarolniczej” jako przedsiębiorca ma możliwość skorzystania z tzw. małego ZUS-u, gdzie ideą tej preferencji jest obniżenie wysokości składki na ubezpieczenie społeczne przez okres 24 miesięcy.
3. Czy wykształcenie średnie typu liceum ogólnokształcące jest wystarczające do uzyskania punktów w zakresie posiadanych przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy kwalifikacji zawodowych?
Zgodnie z przepisem określonym w § 3 ust. 5 oraz § 10 ust 2a pkt 2 rozporządzenia wykonawczego dla poddziałania 6.2 PROW 2014-2020, posiadanie przez wnioskodawcę wykształcenia średniego (np. ukończone liceum ogólnokształcące) jest wystarczające do uzyskania 3 punktów w ramach tego kryterium wyboru operacji. Kryterium to nie dotyczy naboru dla obszaru ASF.
4. Czy domownik rolnika musi mieć swój numer producenta, czy może się posługiwać numerem producenta nadanym rolnikowi, w gospodarstwie którego jest ubezpieczony?
Zostały wprowadzone dodatkowe rozwiązania, umożliwiające uzyskanie odrębnych numerów identyfikacyjnych przez osoby, które na podstawie dotychczasowych przepisów takiego numeru nie mogły uzyskać.
Osoby zainteresowane szczegółami zapraszamy do kontaktu